
Over onze behandeling
Bij Orthopedagogisch Centrum begrijpen we dat elk kind uniek is en zijn eigen uitdagingen
kent. Of het nu gaat om schoolse problemen, sociale moeilijkheden of gedragsvragen, wij
staan klaar om ondersteuning te bieden aan kinderen, jongeren én hun gezin.
Enkele voorbeelden van problemen waarmee wij zouden kunnen helpen zijn:
Voorbeelden

(School) Motivatieproblemen
Te denken valt aan het vermijden van schoolwerk, het halen van slechte cijfers, spijbelen of helemaal niet meer naar school willen gaan. Vaak liggen factoren zoals faalangst, gebrek aan succeservaringen of persoonlijke problemen aan de basis.
Hulp bij ADHD en/of Autisme
Hoewel de naam hetzelfde is, ziet het probleemgedrag bij elk kind met de diagnose Autisme of ADHD er anders uit. Onze hulp is afgestemd op de behoefte van de jeugdige met als doel
beter functioneren en meer balans in het dagelijks leven.


Stress
Stress bij kinderen kan ontstaan door diverse redenen. Vaak zijn hoge verwachtingen of
(ingrijpende) veranderingen in hun omgeving een oorzaak. Te denken valt aan
schoolprestaties, een scheiding, conflicten thuis, verhuizing of verlies van een dierbare.
Sociale angsten
Sociale angsten bij kinderen uiten zich vaak in het vermijden van situaties waarin ze beoordeeld kunnen worden. Ze kunnen erg verlegen, stil of gespannen overkomen en bang zijn om fouten te maken of afgewezen te worden. Dit kan gepaard gaan met lichamelijke klachten zoals buikpijn of hoofdpijn, vooral vlak voor sociale situaties.


Niet (meer) naar school gaan
Niet meer naar school gaan wordt ook wel thuiszitten genoemd. Om thuiszitters effectief te
kunnen helpen werken met samen met de Reboundschool. Klik hier voor meer informatie
Hoe ziet een behandeltraject eruit?
Bij aanvang van een traject brengen we samen met het kind, de ouders en school de
problemen in kaart. Hierdoor krijgen we inzicht in de behoeften en uitdagingen van het kind.
Vervolgens maken we een doelgericht behandelplan. We maken afspraken over de duur en
intensiteit van de behandeling. Ook bespreken de verwachtingen. Welk effect moet de
behandeling hebben en wat moet er veranderd zijn aan het einde van de behandeling?
Driemaal per traject houden we gezamenlijke evaluaties. Deze evaluatiemomenten zijn
belangrijke schakels in het proces en zorgen ervoor dat de behandeling effectief blijft.
Tussen de evaluaties door houden we nauw contact met alle betrokkenen – ouders, school
én het kind zelf – om de voortgang te monitoren en actief de verbinding op te zoeken.
Meten = Weten
Onze aanpak is doelgericht en effectief. Bij Orthopedagogisch Centrum werken we met een
geprotocolleerde methode waarin persoonlijk contact wordt gecombineerd met een data-
gedreven behandeling. We meten zorgvuldig de voortgang van elke jongere. Zo maken we
de resultaten en groei inzichtelijk, zowel voor de jongere zelf als voor ouders en school. Door
deze werkwijze ontstaat er meer betrokkenheid en motivatie bij alle betrokkenen, en wordt
de positieve ontwikkeling van het kind extra gestimuleerd.
Aanmeldformulier